Har eplecidereddik helsemessige fordeler?
VelværeEplecidereddik (ACV) får mye sprøytenarkoman som et naturlig hjemmemedisin med helsemessige fordeler. Talsmenn sier at det er en kur mot en lang liste med plager, fra diabetes til flass. Kritikere hevder at det er flott som en salatdressing, men ikke mye annet.
Det er sant at eddik har noen fordeler. Forskning viser at denne sure væsken (og ikke bare eplecider-sorten) har antimikrobielle effekter mot norovirus og E coli . Moren i ufiltrert eplecidereddik - som den University of Chicago of Medicine beskriver som kombinasjonen av gjær og bakterier dannet under gjæring — er fullpakket med probiotika.
Det, pluss eddiksyre, er det som har mange lovord. Og i noen tilfeller sikkerhetskopierer vitenskapen dem.
6 helsemessige fordeler av eplecidereddik
Historisk sett brukte folk eddik til medisinske formål som å bekjempe infeksjon, helbrede sår og håndtere blodsukker. Det er ikke bevist effektivt for alle av disse bruksområdene, men det er noen helsemessige fordeler av eple cider eddik (eple cider eddik kuponger) som er bemerkelsesverdige. Dette er de seks beste.
1. Vekttap
Noen mener at å drikke en liten mengde ACV før du spiser vil føre til vekttap, og det er bevis for at det kan hjelpe.
TIL Japansk studie sammenlignet vekttap mellom mennesker som ikke drakk eddik, 15 ml eddik eller 30 ml eddik i løpet av 12 uker. Forskerne fant at gruppene som spiste eddik daglig, gikk ned i vekt sammenlignet med placebogruppen ved slutten av studien. De hadde også redusert visceralt fett, BMI, triglyserider og midjeomkrets.Dette er en betydelig fordel, sier Becky Gillaspy, DC, kiropraktor og grunnlegger av Dr. Becky Fitness fordi magefett (visceralt fett) er assosiert med metabolsk syndrom, noe som er dårlig for hjertet ditt.
En annen liten studie hadde lignende resultater. Eple cider eddik forbruk, sammen med et begrenset kalori diett, redusert kroppsvekt, BMI, hofteomkrets og plasma triglyserid konsentrasjon for de 39 studiene. Deltakerne bemerket også fordelen med appetittreduksjon.
Kostholdstrender er hva de er ( disse , noen?) denne nyheten førte uunngåelig til eple cider eddik diett, som egentlig krever inntak av 1 til 2 ts ACV før måltider. Dr. Robert H. Schmerling fra Harvard Health Publishing sier imidlertid at folk burde holde fast før de omfavner kjepphesten. Forskningen hittil er ikke spesielt overbevisende at ACV er et pålitelig, langsiktig alternativ for å miste vekt. Dr. Schmerling foreslår en sunn dose skepsis sammen med teskjeen din full av ACV.
I SLEKT: Kan eple cider eddik hjelpe med vekttap?
2. Lavere kolesterolnivåer
To veldig små studier - i 2018 og 2012 —Funnet at inntak av eplecidereddik kunne redusere total kolesterol, triglyserider og LDL-kolesterol. An dyreforsøk ekko dette funnet. ACV hadde lignende kolesterolreduserende egenskaper hos rotter. Og det ser ikke ut til å ta så lang tid å tre i kraft - det meste av forskningen skjedde i løpet av bare noen få måneder.
Selv om det er behov for mer forskning for å se om disse resultatene er generaliserbare for en større befolkning, er det rimelig å si at ACV kan være et godt komplementært alternativ for de som behandler høyt kolesterol. Det betyr ikke at du kan hoppe over foreskrevet statiner . Ta alltid kontakt med helsepersonell om det beste behandlingsforløpet, og om ACV kan være riktig for deg.
3. Forbedret blodsukker
En noe ukjent, men viktig fordel med eplecidereddik er at det kan redusere blodsukkernivået i kraft etter måltider som forårsaker en økning i blodsukkernivået, sier Lynell Ross, en ernærings- og kondisjonstrener og grunnlegger av Zivadream . Hun siterer en 1995-studien av fem forsøkspersoner og deres svar på seks testmåltider for å støtte dette. Selv en liten dose, for eksempel et par teskjeer eplecidereddik, kan påvirke den glykemiske responsen betydelig, forklarer Ross, noe som kan være av særlig betydning for personer med type 2-diabetes, som er en tilstand preget av høyt blodsukkernivå.
Andre studier har gitt lignende resultater, inkludert a 2005-studien av insulinnivået til 12 frivillige, og 2008 forskning inn i virkningen av ACV på både sunne rotter og rotter med diabetes.
Det er forskning som støtter at ACV kan senke blodsukkeret, er Gillaspy enig. En studie viste at diabetespasienter som spiste to spiseskjeer ACV ved leggetid, hadde en reduksjon i blodglukosemålingene om morgenen, sier hun. forskning fra 2007 .
Tilogmed American Diabetes Association har veid inn den potensielle effekten av ACV på blodsukkernivå , gjennomgå forskningen og konkluderte med at eddik kan forbedre insulinfølsomheten betydelig etter måltider hos insulinresistente mennesker.
I SLEKT: Å reversere prediabetes med diett og behandlinger
4. Redusert hjerterisiko
ACV kan hjelpe redusere kolesterol og triglyseridnivåer , hvilkener kjent for å øke risikoen for hjertesykdom når de er for høye. I tillegg har alfa-linolensyre (som ACV er høy i) også blitt funnet å redusere risikoen for hjertesykdom hos kvinner. Og eddik har vist seg å redusere blodtrykket hos hypertensive rotter - gode nyheter, sett på som høyt blodtrykk er knyttet til hjerte- og karsykdommer og økt dødelighet.
Så hvis hjertehelse er en bekymring for deg, kan det være noe å vurdere å legge til ACV i kostholdet ditt.
5. Forbedret hårhelse
Eplecidereddik er en vanlig ingrediens som finnes i naturlige sjampoer. Dette kan være fordi den inneholder eddiksyre, noe som bidrar til å senke pH naturlig. Undersøkelser har funnet fordelene med lavere pH for hårets helse, og antimikrobielle fordeler av ACV er godt dokumentert. Alt dette for å si, ACV kan bidra til å balansere og avklare håret ditt - og det kan også potensielt hjelpe håret til bekjempe bakterier , som kan skade helsen og utseendet til låsene dine.
6. Kilde til probiotika
Meieriprodukter som yoghurt, kefir og kjernemelk er kjent for sine probiotiske egenskaper, men de er også kjente årsaker til betennelse, og mange av oss kan ikke engang fordøye dem i det hele tatt, forklarer Jay Goodbinder, DC, grunnlegger av Epigenetics Healing Center .
Løsningen? ACV. Det gir probiotika uten risiko for ytterligere betennelse.
Du kan tenke på probiotika som de kultiverte bakteriene som kroppen din trenger for å regulere fordøyelseskanalen og andre organer, sier Dr. Goodbinder. Probiotisk-fokuserte diettendringer, uansett hvor små, kan hjelpe deg med mer energi, holde GI-systemet regelmessig og forbedre din generelle livskvalitet.
Det er et krav forskningen definitivt sikkerhetskopierer.
Få SingleCare reseptrabattkort
Bivirkninger av eplecidereddik
Når du diskuterer de potensielle helsemessige fordelene med eplecidereddik, er det viktig å også erkjenne potensielle risikoer —Spesielt de som kan komme med daglig forbruk.
Eplecidereddik er sur, noe som kan skade tannemaljen, Dr.Sier Gillaspy.Det hjelper å drikke det gjennom et sugerør, fortynne det med vann, eller skyll munnen med vann etter at du har tatt det.
Tann erosjon har blitt oppdaget som et resultat av daglig inntak av eplecidereddik. Men det er andre potensielle bivirkninger av eplecidereddik å vurdere også, inkludert
- Esophageal skade
- Forsinket tømming av magen (som kan føre til fordøyelsesbesvær, halsbrann, oppblåsthet og kvalme)
- Hypokalemi (kaliumnivået faller for lavt - når dette har blitt observert tidligere, har forskere spekulert i at det er et resultat av forstyrrelser i kroppens elektrolytt- og syre-base-balanse fra store mengder ACV over tid)
- Beintap (som kan være påvirket av kaliumnivåer )
- Kjemiske forbrenninger
- Legemiddelinteraksjoner (som med alle naturlige rettsmidler, er det alltid potensialet for legemiddelinteraksjoner - det er derfor du først bør diskutere alt du tar regelmessig med legen din)
Bunnlinjen
University of Chicago Medicine satte kursen mot debunk noe av sprøytenarkomanen omkringliggende eplecidereddik i 2018, inkludert påstanden om at ACV dreper kreftceller (forskningen her er ekstremt begrenset, uten mye potensial fra den virkelige verden, dessverre). Studien konkluderte med at uansett hva Google ellers kan fortelle deg, er ACV ikke pixie dust, men det er heller ikke slangeolje.
Det er med andre ord noen bevisbare fordeler ved å innta eple cider eddik regelmessig. Men som med de fleste mote, har fordelene sannsynligvis blitt overhypet i noen tid. Så uansett om du drikker eplecidereddik rett eller fortyner litt Bragg ACV med olivenolje i alle dine hjemmelagde salatdressinger, bør du sannsynligvis ikke forvente resultater over natten.
Hvis du vurderer å prøve ACV, kan du starte sakte for å måle hvordan magen håndterer den. Og vurder å snakke med en lege du stoler på om potensielle risikoer - spesielt interaksjoner med nåværende medisiner - og fordeler før du går inn.











